Wyniki wyszukiwania dla zapytania: Wiersze Jana Kochanowskiego

ważne !!!
Witam. Zastanawia mnie jedna rzecz. Na stronie www.cke.edu.pl jest lista
utworów, z którymi możemy sie spotkać na maturze.. (zarówno lektury a w
przypadku wierszy jest napisane np. "wybór wierszy Jana Kochanowskiego").No
tak ale np jeśli na tej liście nie znajduje się załóżmy "wybór wierszy
Stanisława Grochowiaka" to znaczy, że nie będzie tego na 100% np w analizie
wiersza?


30.04: Wylewka - polska poezja nieśpiewana
Zbyszek Kowalski & Łukasz Wójcicki || Wylewka - polska poezja nieśpiewana

Wylewka to projekt, w którym perły literatury polskiej mieszają się z tekstem współczesnym. Podkład stanowić będą polskie utwory poetyckie wywodzące się z różnych porządków. Słowo wzniosłe zmiesza się z opisem obyczaju. "Wysokie" zmiesza się z "niskim". Skandowane wiersze Szarzyńskiego czy Wyspiańskiego zostaną zestawione z liryzmem rozmów robotników robiących wylewkę i z melodią ulicznej ankiety. Wypełnienie: słowo mówione, perkusja.

Wylewka realizuje się poprzez formę recitalu, przy czym z założenia stara się ją przekroczyć, rozsadzić. Podstawą jest tu dialog perkusji i słowa mówionego, skandowanego, krzyczanego.

Wylewka jest pastiszem wieczorku poezji śpiewanej. Pojawią się klasyczne, czasem wręcz wyjęte ze szkolnych lektur, polskie teksty poetyckie przedstawione w niekonwencjonalnych aranżacjach i surowe cytaty z rzeczywistości zamknięte w poetyckiej frazie. Gotowe "numery" przeplatają się z improwizowaną konferansjerką.

Próba w garażu? A może koncert na święto narodowe?

Teksty: 50 % - Zbigniew Kowalski, 50 % - anarchizujący: Józef Baka, Jan Kochanowski, Mikołaj Sęp Szarzyński, Adam Mickiewicz, Stanisław Wyspiański. Muzyka: 100 % Łukasz Wójcicki.

30 kwietnia (czwartek) | godz. 19:30

Fabryka Sztuki
ul. Tymienieckiego 3
90-365 Łódź
tel.: (42) 646 88 65
e-mail: info@fabrykasztuki.org

bilety: 5 zł

Cura, ut valeas!
Mariuszko,
przede wszystkim życzę szybkiego powrotu do zdrowia.
Nas, czyli mnie i męża, od trzech lat szczęśliwie wirusy grypy
nie atakują. Oby tak dalej!
Jeśli chodzi o terminologię teoretycznoliteracką,
wiedziałam, że zajrzysz do słownika. Wszak należysz do ludzi poszukujących.
Lubisz poznawać, ja też.
W tłumaczeniu wiersza użyłeś przerzutni i pytań retorycznych.
Ale o tych środkach artystycznych uczyłeś się już w liceum.
Ja od kilku dni robię spis książek. Wreszcie!
Ale przede mną jeszcze dużo pracy, bo i książek dużo.
Przy okazji spisywania i odkurzania trochę je przeglądam.
Każda z nich to cząstka mojego życia,
np. reprinty przywodzą mi na myśl nieżyjącego już
dziennikarza "Literatury" Kazimierza Boska,
który wiele lat temu skutecznie mnie namówił do odwiedzenia antykwariatów
i przywiezienia z Warszawy ciężkich paczek, których nie mogłam unieść.
Wtedy to przechodziłam z Boskiem przez Krakowskie Przedmieście, nagle pisk opon
i klakson. To jechał znajomy Kazimierza Ryszard Kapuściński. W ten sposób
zwrócił naszą uwagę na siebie. A teraz już Go nie ma. I Bosek zmarł 29 lipca
2006. Zostały książki, listy i urocze kartki, pisane z różnych okazji.
I artykuły, z których wiele poświęconych zabiegom o ratowanie pamiątek po Janie
Kochanowskim.
Vale!

julla napisała:

> Mało kto wie, ze 'obowiązkowa' sympatia dla dzieci to wynalazek i skutek
> przemian obyczajowych XX wieku. Wcześniej, nawet jeszcze w XIX wieku dzieci
> były ściśle izolowane od społeczeństwa dorosłych, uważane za 'podludzi'.

Masz rację Jullo. Przez całe wieki po zmarłych dzieciach nie nosiło się
żałoby. "Produkowane" były w dużej liczbie i z odpowiednim zapasem, bo wiadomo
było, że część zemrze. Przechodziło się wówczas nad tym do porządku dziennego.
Mało kto miał czas i głowę do rozpamiętywania utraconego potomka, gdy
pozostałe wołały jeść. Wyjątkiem (oczywiście nie jedynym) był tutaj Jan
Kochanowski, który rzetelnie opłakiwał śmierć Urszuli.
Ciekawe jest jednak, że inne jego zmarłe dzieci nie doczekały się "Trenów".
Wkrótce po Urszuli zmarła jego córka Anna. Sławny ojciec poświęcił jej dwie(!)
linijki wiersza. Widać miłość do dzieci i rozpacz po nich mogła być
diametralnie różna.


Twórczość Jacka jest mi bliska od dobrych paru lat. Szczególnie cenię - w
warstwie tekstowej - dwa programy Jacka. Pierwszy z nich to "Dzieci Hioba"
(pomijając trzy wiersze streszczające Trylogię Sienkiewicza), drugi - "Wojna
postu z karnawałem" z przepięknym, kończącym płytę dziełem "Jan Kochanowski",
gdzie w ostatnim refrenie słychać:

Im mniej cię co dzień, miodzie -
Tym mi smakujesz słodziej:
I słońcem i księżycem,
Rozkoszą nienasyceń,
Szczodrością moich dni -
Dziękuję ci.

"Tunel" dopiero odkrywam. Przyzwyczaiłem się już do dźwięków towarzyszących
wierszom Jacka i troszkę inaczej poznaję ten materiał niż większość
poprzednich. Autor artykułu pisze: "Czytając dość obojętnie ostatnie utwory
Kaczmarskiego, zacząłem się zastanawiać, jak brzmiałyby, gdyby je śpiewał.
Jednak nie umiałem sobie wyobrazić, więc wycofałem się z tego ćwiczenia." Chyba
tego nam bardzo brakuje. W przypadku Jacka dźwięk niesamowicie wzmacniał
przekaz.

Morsztyn i skoorwysyny na czacie
...ale jeśliby Andrzej Morsztyn, Podskarbi Wielki Koronny, jeden z ojców
współczesnej polszczyzny - jakby może kto nie wiedział - na czacie napisałby
to, co napisał setek lat ileś temu: "Sameś sku..syn, ku.. twoja żona..."...
To co z nim zrobić? Opie? Powiedz!
A Kochanowski Jan jakby się zalogował i napisał to, na co w szkole się nie
powołuje?
A Witkacy?
A Bruno?
Nawwt nie można cytować wierszy, bo kickują z niewiedzy! Ughhh...
Opa przeszkolić!

Wylewka. Polska poezja nieśpiewana- 30.04, Łódź
Wylewka. Polska poezja nieśpiewana.
Zbyszek Kowalski / Łukasz Wójcicki

30 KWIETNIA/ g. 19:30/ Sala prób/ Fabryka Sztuki w Łodzi / ul.
Tymienieckiego 3

Cena: 5 zł wstęp
Liczba miejsc ograniczona !!!

Wylewka to projekt, w którym perły literatury polskiej mieszają się
z tekstem współczesnym.
Podkład stanowić będą polskie utwory poetyckie wywodzące się z
różnych porządków. Słowo wzniosłe zmiesza się z opisem
obyczaju. „Wysokie” zmiesza się z „niskim”. Skandowane wiersze
Szarzyńskiego czy Wyspiańskiego zostaną zestawione z liryzmem rozmów
robotników robiących wylewkę i z melodią ulicznej ankiety.
Wypełnienie: słowo mówione, perkusja.

Wylewka realizuje się poprzez formę recitalu, przy czym z założenia
stara się ją przekroczyć, rozsadzić. Podstawą jest tu dialog
perkusji i słowa mówionego, skandowanego, krzyczanego.
Wylewka jest pastiszem wieczorku poezji śpiewanej. Pojawią się
klasyczne, czasem wręcz wyjęte ze szkolnych lektur, polskie teksty
poetyckie przedstawione w niekonwencjonalnych aranżacjach i surowe
cytaty z rzeczywistości zamknięte w poetyckiej frazie.
Gotowe „numery” przeplatają się z improwizowaną konferansjerką.
Próba w garażu ? A może koncert na święto narodowe?

Teksty: 50 % - Zbigniew Kowalski, 50 % - anarchizujący: Józef Baka,
Jan Kochanowski, Mikołaj Sęp Szarzyński, Adam Mickiewicz, Stanisław
Wyspiański. Muzyka: 100 % Łukasz Wójcicki.
Spektakl realizowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa
Narodowego

januszx napisał:

> Jestem przekonany , ze każdy zna odpowiedź na ta podstawową zagadke :-)
>
> przedstawie dalszy fragment wiersza:
>
> "Ach wdowo, twym źrenicom gwałt czyni płakanie,
> bo sprawiedliwy twój żal, słuszne narzekanie,
> Zbyłas męża , jakiego ledwie która miała ,
> Z jego głowy ustawna częśc na cie spływała,
> Łzy wylewj , nadzieje wielkiej, mały Thoma,
> Odjechał pan z Zamoscia , nie masz ojca doma.
> Nie masz go i na świecie , tylko w grobie kości,
> O smutku , o lamencie , o wielka żałości!
> Kto Cie będzie jak on z serca miłował?
> Kto młodości dziecinnej będzie twej pilnował
> Kto w jezyki zaoprawiał różne i nauki
> Kto rycerskie przed czasem pokazywał sztuki?(...)"
>
>
> Pytanie dodatkowe byłoby o wiele trudniejsze myslę , kto jeszcze występuje w
> tym fragmencie wiersza ???
>
> a czy aby chociaż wiersz podoba sie ?
> pozdrowienia...
>
> Oj głupim ja, uczeń z lat 50-tych 20-go wieku - gdzie sie pcham, w jaką
matnię . A obiecywałem , że nie dam się ogłupić.
Widać jednak , moi przodkowie - chłopi pańszczyżniani - szli w drużynie
Ordynata Zamoyskiego za rycerstwem i... nieraz w bitwach używani byli.
Strzelam. To któryś z poetów czasów Jana Kochanowskiego tak opiewał stratę
(śmierć) kogoś z wielkich tamtych czasów : może samego Jana Kochanowskiego
a może jednego z wielkich Zamoyskich.
Jak by nie patrzeć język tej poezyi jest z czasów Kochanowskiego.

Aż się spociłem ze wstydu.
pzdr Mariusz

Nie wątpie , że wiesz:-)) kto jest bohaterem wiersza, oczywiście pochodzącego
z czasów Jana Kochanowskiego

Pytałem natomiast :
jakie nowe osoby pojawiły sie w drugiej części wiersza?
dwie osoby ważne dla zmarłego.

jesli juz zacząlem to ciągne dalej:

"Nowe mury zamojskie , coscie przez mie wstały ,
Ostatni raz dzis bedziecie na mnie patrzały,
Nieprzyrodzone pola i zielone lasy,
przyjdzie mie was dbieżeć na potomne czaasy!
Bystra Tanwi, która swój prędki San napawsz,
rdzyno, która bystroscia drugich nie wydawasz!
Sopocie i Tanwico , i przyległe rzeki,
nie bedziecie się cieszyć swym pławem na wieki!"

A prosze w tym fragmencie cztery wieki temu autor zachwala piekna kraine
położona w dolinie Sopotu i Tanwii...

Jak widzę jesteś drugi Jan Kochanowski!! Co do tego, że się nie myją, jet to
prawda. Ale lepiej się nie myć niż bić ludzi na ulicy bez przyczyny!! Pomimo
tego, że tak żyją, lepiej samemu sobie radzić, niż mieszkac w cieplutkim
domku, mamusia naszykuje obiadek, ty usiądziesz przed tv , a jak zobaczysz
człowieka, który żebrze kpisz sobie z niego!! Jak tak robisz to znaczy, że nie
masz szacunku do innych ludzi .Czytając twój "wiersz" spostrzegłam, że ty
właśnie jesteś typem jaki tu podałam, ale co tam!! Lepiej się brechtać z ludzi
ubogich niż pomagać. Oni tak nie robią !! Mają własne zdanie, własne życie, i
nie żyją pod dyktando polityków!! Jak widzą człowieka, który potrzebuje pomocy
to pomagają mu.A co do ostatniego akapitu twojej wypowiedzi to wiedz o tym, że
zarazą na świecie są ludzie tacy jak ty!!, którzy uważają, że powinno się palić
domy. Najlepiej by chyba było jakby się takich ludzi co mają inne poglądy
pozamordowano. A zostawiono by takich twoim zdaniem "normalnych". Na pewno
skończyłby się wtedy gatunek ludzki, bo by się wszyscy pozabijali!! Jestem po
stronie squotersów!! Trzymajcie się i nie oddajcie własnych poglądów ludziom,
którzy , was lekceważą.

Napiszę wam moje drogie co sądził o kobietach jeden z najwiekszych poetó
polskich Jan kochanowski.Otóz w niepublikowanych i niedostepnych szerszej masie
odbiorców wierszach opisywał rózne zabawne spostrzeżenia i tak jednym z
najciekawszych(zapewne niektórym znane) jest powiedzonko owego:Kobiety są jak
mięso-tym smaczniejsze im bardziej ubite-tą anegdotką chciałbym zachęcic was do
edukownia sie drogie moje damy.Pozdrawiam.

Gość portalu: Jan Miodek napisał(a):

> Napiszę wam moje drogie co sądził o kobietach jeden z najwiekszych poetó
> polskich Jan kochanowski.Otóz w niepublikowanych i niedostepnych szerszej
masie
>
> odbiorców wierszach opisywał rózne zabawne spostrzeżenia i tak jednym z
> najciekawszych(zapewne niektórym znane) jest powiedzonko owego:Kobiety są jak
> mięso-tym smaczniejsze im bardziej ubite-tą anegdotką chciałbym zachęcic was
do
>
> edukownia sie drogie moje damy.Pozdrawiam.

Och jej, każdy ma takie fazy, że raz dworuje sobie z płci przeciwnej,
następnego dnia wielbi. Trudno poecie na podstawie kilku dowcipów przyklejać
antyfeministyczną gebę, a właściwie mizogyniczną, gdyż do tej epoki
kategorie "feministyczny", antyfeministyczny" nie zabardzo się imają.
Specjalistką od Kochanowskiego nie jestem, ale pamiętam taki wiersz opiewający
rolę żony -towarzyszki życia, "przyjaciela", pocieszycielki itd.
A tak na marginesie, wiekszość tzw. "wielkich" ludzi była szurnięta i nie do
życia. Wszyscy wiedzą, że normalny człowiek nie zajmuje się filozofią tylko
wiązaniem końca z końcem.

Są 2 szkoły opisywania obrazu. Jednym polonistom wystarczy nazwisko, imię
malarza i po dwukropku tytuł obrazu. Inni żadają podania dodatkowo po tym co
wyżej opisu albumu, z którego sie to wzięło
Podobnie jest z opisem wiersza w bibliografii podmiotu.
I. Kochanowski Jan:Fraszka jakaś tam. i tyle
II jak wyżej i ponadto W: Wybór fraszek. Warszawa 1999 s.42-43
III jak w I i w nawiasie tytuł fraszki
A z całą pewnością nie jest potrzebne wydawnictwo

Podziel to sobie na tematy
np. o cierpieniu, końcu świata

TO NA PEWNO UTWORY
-LEGENDA O Ś. aLEKSYM
-bOGURODZICA
-Psalmu Kochanowskiego
ZE WSPÓŁCZESNYCH
-Jan Twardowski "Św. Franciszek z Asyżu"
-Stanisław Grochowiak "Św. Szymon Słupnik"
-Lament świetokrzyski
o końcu świata
-Miłosza Piosenka o końcu świata
-Herberta też było coś ale tytułu nie pamiętam, coś w tekście o dolinie,
aniołach aha- U wrót doliny i jeszcze jedna Siódmy anioł

Do apokalipsy nawiazują: poezja barokowa,widzenie ks. Piotra w Dziadach, Nie-
boska komedia Krasińskiego, Hymny Jana Kasprowicza, Poeci międzywojnia Miłosz i
Czechowicz, poeci apokalipsy spełnionej Baczyński, Gajcy; poeci wspołcześni
Stachura (Sanctus)
Mała Apokalipsa Konwickiego

Jest wiersz Romana Brandstaettera =Biblio, ojczyzno moja
Różewicza-Syn marnotrawny

Te info mam z wkładki Biblia w pytaniach i odpowiedziach z Cogita sprzed
jakichś 5 lat

Jerzy Liebert "O czułej nocy" (Pamięci Jana Kochanowskiego)

Błogosławione pieśni kalinowe,
Błogosławione kalinowe dzieło -
Może ptakiem, może drzewem albo miłosnym słowem
W czułą jakąś noc się poczęło.

Niespodzianie ścisnęła ci się kratń,
Gdyś może sobie, ot tak, przy oknie stanął!
Wyszeptałeś nad słowem: "Stań się, stań,
Stań się drzewem, ptakiem, dziewką ukochaną..."

Ach, od tęskności lubej, od szeptu tego,
Czyś mógł wiedzieć, co za sprawa się pocznie,
Że pochwyci, poniesie ciebie czułego
Niewyrażalne, a będące, a niewidoczne.

Już nie ptak, nie drzewo ani najmilsza z dziew,
Ale śmierć, śmierć zza okna będzie kusić.
Będzie wabić nieustannie: "Weź mnie, weź,
Jeśli piękno do słów chcesz przymusić..."

Błogosławiona kalinowa pieśń
I owa czuła noc pod polskim niebem -
Już wiekuiście wabić będzie śmierć
I co czulszego wybierać dla siebie.

A od takiego braku, od śmiertelnego wołania,
Niespodzianie zaciska się krtań
I nosi ciebie wszędzie, i zewsząd cię wygania -
Spróbuj tylko - w oknie dzisiaj stań!

To jest w oóle jeden z moich ulubionych wierszy. Liebert napisał jeszcze jeden
wiersz "w nawiązaniu" - "Na lipę czarnoleską". Wcześniejszy o 5 lat od "Czułej
nocy", jest znacznie mniej dojrzały, mniej piękny - no ale jest.

Praca roczna z historii powszechnej
Witam!

Studiuję na UKSW drugi rok;-) Mam do napisania pracę
roczną na zaliczenie historii powszechnej. Ma to być recenzja
dowolnej książki historycznej. (związanej z historią)
Mam wielką prośbę... wiem, że brzmi to strasznie, ale potrzebuję gotową pracę.
Mogę w zamian zaoferować moje prace roczne (prace napisane na 5;-)

Bohater dandys. Na podstawie "Powieści nieboszczyka Pantofla" L. Sztyrmera.
Postacie kobiece w 'Pani Dalloway" Virginii Woolf
Erotyka we fraszce "Do dziewki" Jana Kochanowskiego
Analiza wiersza „Rozłam w barze mlecznym z niespodziewanem”

Bardzo byłabym wdzięczna za pomoc.

teatrum mundi - literatura przedmiotu
Jestem tegoroczna maturzystka. Wybralam temat: "Omów koncepcje
theatrum mundi, odwołując się do literatury renesansowej i wybranych
utworów innych epok."

Literatura podmiotu:
1. Erazm z Rotterdamu, „Pochwała głupoty”, przeł. E. Jędrkiewicz,
Wrocław 1953,
2. Szekspir W., "Makbet", tłum. Barańczak S., Kraków 1998.
3. Jan Kochanowski, „O żywocie ludzkim” , „Pieśń IX Ksiąg wtórych”
4. Bolesław Prus, „Lalka”, wyd. Zielona Sowa 2000.
5. Cyprian Kamil Norwid „Marionetki”, Wiersze, wyd. Algo, 2007
6. Wisława Szymborska Życie na poczekaniu

Szukam ksiazek do literatury podmiotu. Chodzi mi o cos ambitnego.
Narazie zanlazlam tylko J. Pelc, „ Jan Kochanowski. Szczyt renesansu
w literaturze polskiej"
Prosze o pomoc.

> a w renesansie albo
> byly tez dlugie (vide Gargantua i Pantagruel- calego tu nie bede przytaczac),
> albo byly nieobecne :) i glownie nadawane chyba zbiorom- wierszy, czy tez
> nowel.

Nie zawsze - przypomnijmy sobie np. Kochanowskiego i te wszystkie fraszki itd.

Ciekawym tematem są fraszki właśnie - większość tytułów rozpoczyna się
od "o", "na" i innych przyimków.

Romantyzm - np. w powieściach poetyckich często tytuł to jednocześnie imię
bohatera, por. "Jan Bielecki", "Żmija", "Lambro", "Konrad Wallenrod" i wiele
innych. Dotyczy to zresztą i innych gatunków
("Beniowski", "Kordian", "Fantazy").

Można też wspomnieć o tytułach artykułów w prasie współczesnej - o tym na pewno
da się znaleźć jakieś źródła - np. upodobanie do wszelkich gier językowych
(często wydobywanych przez nawiasy, myślniki, dodatkowe wielkie litery,
rozwijanie skrótów itd. - czasami na siłę :)).

Wiem, strasznie chaotycznie piszę :), to była taka próbka burzy mózgów;).

Pozdrowienia!

Tawi

i-love-2-ski napisał:

> raz piszesz jak chlop,a raz jak
> chamska baba ... te odchodowe
> wypowiedzi

Ostojo dobrych forumowych manier! :))

W sraniu nie ma nic chamskiego.
Toc to od dawna w naszej literaturze uzywane rdzennie polskie i wyraziste slowo:

Na ucztę

Szeląg dam od wychodu, nie zjem, jeno jaje:
Drożej sram, niźli jadam, złe to obyczaje.

(Jan Kochanowski)

carre.agrowczasy.pl/index.jsp?
page_url=carre.agrowczasy.pl/wiersze/menu.jsp?aut_id=11&wie_id=2473

W XV / XVI wieku Polska była krajem najpotężniejszym i najbardziej
ucywilizowanym w Europie.

Przypomnę Pawła Włodkowica i jego projekt w obronie narodów ciemiężonych,
przez krzyżackich barbarzyńców.
I przypomnę pierwowzór Unii Europejskiej, czyli Unię Polsko-Litewską.
I przypomnę, że pierwszym nowoczesnym poetą Europy, którego wiersze
zachwycają do dzisiaj, był Jan Kochanowski.

Szekspir urodził się 30 lat później.

Ty prostacze hamidło, odczep się od Polski razem z Michnikiem i jego
antypolską Gazetą Wyborczą.
A zbierzcie ze sobą psychopatę Gadzinowskiego i Urbana, bo jesteście
zakałami polskiej kultury,

Sprzedam prezentacje ustną z języka polskiego pt Horacjańska koncepcja poety nieśmiertelnego na podstawie wierszy: „Exegi monumentum” Horacego, „Pieśni XXIV” Jana Kochanowskiego, „ Exegi monumentum” Antoniego Słonimskiego oraz „ Do losu” Juliana Tuwima. Temat bardzo przyjemny i łatwy do nauki. Prezentacja pisałam dla dwóch osób - mnie i chłopaka i mieliśmy za nią 19 i 20 punktów. Do prezentacji dołączam konspekt, bibliografie oraz wszystkie materiały potrzebne do nauki.
Gorąco polecam.
kontakt: kajuska6@gmail.com

Jesion w piosenkach i wierszach
Według zdradzieckiej propagandy, będącej dziełem niecnej Jodły, Jan Kochanowski stworzył wiersz "Na lipę". Dopiero w latach 50tych XX wieku odkryto, że pierwotna nazwa wiersza brzmiała "Na Jesion". Tak naprawdę słynna lipa jest po prostu lipą- ulubionym drzewem poety był właśnie jesion, który został niestety usunięty zdradziecko przez sektę tyrolskich jodłujących jodłofilów.

Jakie jeszcze utwory traktują tak naprawdę o Jesionie?

Lekarka stwierdziła zgon, chora ożyła w kostnicy
Wies Jablonow graniczy ze slynna wsia z historii wsia Czarnolas
gdzie w czasach swych pisywal swe piekne wiersze Nasz poeta Jan
Kochanowski, mysle ze wies Jablonow stanie sie juz znanym mijscem ,
mijescem zmrtwychwstania ludzkiego , Zapraszamy Wszystkich uznajac
wies Jablonow nowym miejsce cudu i zbawienia ,, moze ksieza
okoliczni pomoga w tyma dajac wiele wdziecznosci od Boga dla Naszej
ludzkosi

ja mam taką skserowaną listę, co nam kiedyś polonistka dała. Więc to chyba
wszystkich tak samo obowiązuje. Oto te lektury:
(sorry za błędy itd. ale to długie jest a mnie się nie chce z tym cackać ;))
1. literatura polska:
bogurodzica
jan kochanowski piesni i treny (wybor)
jan andrzej morsztyn wybor wierszy
daniel naborowski wybor wierszy
waclaw potocki wybor w.
ignacy krasicki satyry-wybor, hymn do milosci ojczyzny
adam mickiewicz pan taeusz
mickiewicz dziady cz.3
slowacki kordian aktI, II, akt III sc. 5i6
z. krasinski nieboska komedia cz. I, cz.III (scena w obozie reolucji)cz. IV (sc
w obozie arystokracji i scena finalowa)
mickiewicz wybor wierszy
slowacki wybor wierszy
norwid wybor wierszy
b. prus lalka
e. orzeszkowa nad niemnem- frag. przy mogile jana i cecylii, przy mogile
powstancow
e. orzeszkowa gloria victis

CDN. :)

Sami wybiorą, co przeczytają-czyli zmiany w lek...
• Adam Mickiewicz - „Pan Tadeusz”, „Dziady cz. III”, wybrane sonety i
wiersze, w tym „Romantyczność”
Cóż, niepoprawny Słowacki jest coraz dokładniej wypychany ze szkół. Wszędzie
na siłę wpychany jest Mickiewicz.

• Bolesław Prus - „Lalka”
Nudne tomiszcze które zniechęca do literatury, już łatwiej przebić się przez
Nad Niemnem.

• Stanisław Wyspiański - „Wesele”
Jakoś nie dostrzegam genialności tego dzieła. W tym samym czasie powstało
wiele wspaniałych wierszy. Starannie eliminowany jest C.K.Norwid, czy chodzi o
jego postawę w stosunku do kościoła?

• Witold Gombrowicz - „Ferdydurke” (ewentualne fragmenty)
mam wrażenie, że jest tu tylko gwoli politycznej poprawności

Jan Kochanowski - wybrane pieśni, treny i psalm
Jeden z najważniejszych twórców tej epoki, jeden z ojców polskojęzycznej
literatury

• Bruno Schulz - wybrane opowiadanie
Sklepy Cynamonowe to ciekawe dzieło ale mamy lepszych i ciekawszych twórców.

• „Bogurodzica” i „Lament świętokrzyski”
Tak, zdecydowanie również na polskim trzeba utrwalać jedynie słuszną religię

A gdzie są dzieł polskich noblistów?? Gdzie największe utwory literatury
światowej?? Czy Szekspir i Bułhakow nic nie znaczą? Może w ogóle zlikwidować
lektury? I naukę języka polskiego też, przecież wszyscy mówimy po polsku więc
nie trzeba nas tego uczyć....

Nie zmieniaj tematu, alex. Zacznijmy od tego, że jako katolik byłem w Watykanie.
To istna wieża babel i słychać wiele języków. Tego dnia najczęściej słyszałem
hiszpański.

Teraz do rzeczy. Taki znawca włoskiego i łaciny jak ja czy Suski tak naprawdę
NIE JEST W STANIE odróżnić łaciny od włoskiego. Jeżeli Włoch będzie płynnie
mówił po łacinie po włosku zaciągając, to alex pomyśli, że mówi on po włosku.
Jeżeli jakiś hiszpański zakonnik będzie mówił po włosku, to w związku z jego
akcentem, alex będzie myślał, że to łacina! Przecież mniej-więcej połowa słów
brzmi tak samo, bo trudno oczekiwać by takie słowa jak samolot, mikrofalówka,
USA, Kanada, socjalizm czy samochód brzmiały inaczej!

My Polacy czytając Jana Kochanowskiego widzimy, że to trochę archaiczny język,
ale jak ktoś zacytuje jakiś jego wiersz studiującemu w Polsce studentowi z
Afryki, to nawet mu do głowy nie przyjdzie, że ten wiersz ma około 500 lat a
więc pochodzi z czasów gdzie praktycznie łacina i włoski były prawie identyczne!

Watykan nie ma stałych mieszkańców, bo to chyba jedyny kraj, gdzie mieszkańcy są
zameldowani nie na stałe, ale tymczasowo. Większość ich mieszkańców to księża,
zakonnicy i zakonnice z całego świata. Żaden biskup np z Francji nie ośmieszy
się i nie wyśle do stolicy apostolskiej jakiegoś swego podwładnego, kto nie zna
łaciny w mowie i pismie.

ważne !!
Witam. Zastanawia mnie jedna rzecz. Na stronie www.cke.edu.pl jest lista
utworów, z którymi możemy sie spotkać na maturze.. (zarówno lektury a w
przypadku wierszy jest napisane np. "wybór wierszy Jana Kochanowskiego").No
tak ale np jeśli na tej liście nie znajduje się załóżmy "wybór wierszy
Stanisława Grochowiaka" to znaczy, że nie będzie tego na 100% np w analizie
wiersza?

Red Bull odbierze ci skrzydła
Niech koniecznie pozwą jeszcze Porazińską i Kochanowskiego-wszak "Kto mi dał
skrzydła" Janiny Porazińskiej to książka biograficzna o Janie Kochanowskim. Sam
tytuł dzieła wziął się z fragmentu wiersza Kochanowskiego- a może by się
skrzyknęli spadkobiercy Pani Porazińskiej i podcięli skrzydełka redbullowi:)

Idę do ciebie.

Jdę do ciebie.W twoją zieleń.
J w twoje śniegi.J w twój wiatr.
W twój niezmierzony idę świat,
gdzie pory roku na twej dłoni
trojaka jak Ślązaczki tańczą
i kurz sie wzbija,skrzypi wóz,
odyniec biegnie przez mokradla
i jeleń rośnie pośród światła,
co, dzwoniąc,bębniąć,tarabaniąc,
zaspane gwiazdystrząsa z brzóż.

Jesień to skrzypce potłuczone.
bezradna myśl nad ćwiercią smyczka,
zima to plecy twoje białe,
lato - jak złota rękawiczka,
którą porzucił w sadzie Jan,
ten Kochanowski, co mu łyżką
wystarczy stuknąć a już wszystko
tańcuje, niebo się otwiera,
niebo niebieskich pełne piór,
truchleje wilk, basuje bór
głosem Szekspira i Homera.

Ze srebrnych, księżycowych jezior
delfin wysuwa ucho, jesiotr
słuchaniem skraca sobie pobyt.
A z lasku truchcik sarnich kopyt.
Z rybackich ognisk bucha dym,
skwierczy na sadle płotka żółta -
to w wierszach Jana tak.J w nim
zakotwiczona moja nuta;
i wszystkie, wszystkie, wszystkie muzy,
bemole wszystkie, rytm i rym,
i ksieżyc, mój ubogi kuzyn,
co na telegraficznych drutach
nocą nabija sobie guzy.
But zgubił.Choć jest cały światłem,
we łbie rozumu ani szczypty.
J nieskończonym sznurowadłem
wplatał się w moje manuskrypty.

K.J.Gałczyński.

BIBLIA Stary Testament historia Hioba
MITOLOGIA - Prometeusz
”Legenda o św. Aleksym”
”Lament świętokrzyski”
Treny” - Jan Kochanowski
”Cierpienia młodego Wertera” - J.W. Goethe
”Dziady” cz. III i IV

”Quo vadis” - H. Sienkiewicz
”Ludzie bezdomni”
Medaliony”
Malowany ptak” – Kosiński

”Dżuma” - A. Camus
”Wieża” - G. Herling-Grudziński
Wiersze” – H. Poświatowska
”Pan Cogito rozmyśla o cierpieniu”

Takie oto tematy mialam dzisiaj na maturze probnej z polskiego:
1. Wladza - zaszczyt, zobowiazanie, sila niszczaca... Do jakich refleksji na
ten temat sklaniaja Cie poznane dziela literackie?
2. "Bladzic jest rzecza ludzka." [Seneka Mlodszy] Literatura o trudach stawania
sie czlowiekiem.
3. "Czlowiek nie kamien..." Odwolujac sie do wybranych dziel roznych epok
literackich, skomentuj przywolane powyzej slowa Jana Kochanowskiego.
4. Zwracajac uwage na role obrazowania fantastycznego, dokonaj analizy i
interpretacji wiersza Boleslawa Lesmiana "Przemiany".
I co, jak wam sie podoba? :-)
Powodzenia na maturze! :-)
Pzdr

Cs137:)
cs137 napisała:

> Ja chciałem tylko zauważyć, że były takie precedensy wyzywania od głupoty.
> Któryś z wielkich Polaków (nie pamietam już który) kiedyś popełnił taki
wiersz
> w którym znalazły się słowa: "Polak nową przypowieść sobie kupi/ Że i przed
> szkodą, i po szkodzie głupi"
>
> Pzdr, Cs137

Jan Kochanowski

Na most warszawski
Nieubłagana Wisło, próżno wstrząsasz rogi,
próżno brzegom gwałt czynisz i hamujesz drogi;
Znalazł fortel krół August, jako Cie miał pożyć,
By krom wioseł, krom prumów, już dziś suchą nogą
Twój grzbiet nieujeżdzony wszyscy deptać mogą"

to chyba jeden z pierwszych wierszy o Wiśle, wyszedł z pod pióra Jana
Kochanowskiego. Kochanowski (w końcu dworak) napisał ich 5 na polecenie króla
Zygmunta Augusta, w których uwiecził wybudowanie i oddanie do uzytku w 1573
roku mostu drewnianego - pierwszego w Warszawie (jeszcze nie stolicy). Most,
jak na owe czasy, budowany przez 6 lat, był arcydziełem sztuki inżynierskiej.

Arystokracja na ogół wykazuje tendencję do wywyższania się ponad "szary tłum".
Zupełnie niepotrzebnie!
Większość Radziwiłłów,Potockich,Kochanowskich,Mickiewiczów to osobnicy
przeciętni.
(Moim zdaniem "zadzierać głowę" mogą tylko ci co mają jakieś wybitne
osiągnięcia!!!
I dlatego przykładowy Nowak piszący piękne wiersze "stoi wyżej" od jakiegoś
szlachetnego debila włóczącego się z pukawką po bagnach i lasach).

Po wielokroć słyszałem od arystokratów:"nie liczy się ilość lecz jakość".
Czyżby?
Jestem przeciwnego zdania.
Owszem talent jest rozłożony nierówno w populacji polskiej ale też nie jest
tak,że warstwy dawniej uprzywilejowane są wyłącznie "mądre" a pozostali
to "głupi".
Poza tym osobnicy wybitnie zdolni trafiają się średnio raz na kilkadziesiąt
osób.
Zatem w silnie rozrodzonym rodzie będzie ich ileś tam razy więcej niż w rodzie
nielicznym!
(Potomkowie Mickiewicza i Sienkiewicza nie odziedziczyli po swych przodkach
zdolności pisarskich!
A syn naszego króla Jana III Sobieskiego to był skończony idiota!).
Zatem im większa liczba dusz tym większa możliwość znalezienia jednostki
wybitnej!

Moje hipotezy można łatwo udokumentować sprawdzając ilość stron które występują
przy konkretnym nazwisku.
Przeważnie im większa liczba nosicieli konkretnego nazwiska tym większa oferta
internetowa.
(Zdarzają się niekiedy "pewne zakłócenia" w tej materii jeśli trafi się przy
jakimś nielicznym nazwisku ktoś wyjątkowo sławny).

LICZEBNOŚĆ RODZINY A LICZBA STRON INTERNETOWYCH

1.ŚLUFARNIK:11 OSÓB...0 STRON INTERNETOWYCH
2.OPARCIK:215...16-
3.BAĆMAGA:216...29-
4.CZWARNIEWICZ:12...0-
5.FRYNAS:179...34-
6.FETRAŚ:181...9-
7.GAGACKI:192...13-
8.BIAŁOSUKNIA:40...4-
9.SZWARNIEWICZ:5...0-
10.PONETA:338...12-
11.MĄKOSA:1940...168-
12.ZYŚK:3000...170-
13.DEPTUŁA:5040...270.

users1 napisał:

> Aż dziwne, ale prawdziwe. To nie Szymon jednak, ale Jan Kochanowski
> W.2
Dzieki Usersie, juz moge spac spokojnie! A wiersz Krzysztofa Konopy tez
piekny...

W poprzednim poście - nie Caucera ,a Chaucera powinienem napisać...Dość istotna
pomyłka.
Dziś ,dla odmiany właśnie Geoffrey'a Chaucera przytoczę jeden wiersz...
Geoffrey Chaucer(ok.1343-1400),to poeta i najwybitniejsza osobowość angielskiej
kultury średniowiecznej.Jest autorem epickich "Opowieści kanterberyjskich".
PRAWDA
(Balade de Bon Conseil)
Uciekaj precz od ciżby,dla się bądź surowy,
Rad,jeśli najdziesz w sobie jakie zacne treści;
Bogatyś - przeklną;możnyś - nie ujdziesz obmowy;
Pomyślność cię oślepi,a zawiść zbezcześci.
Nie więcej kosztuj,niźli gęba ci pomieści;
Rządź sobą dobrze - inni posłuch dadząć potem:
A Prawda cię wyzwoli;nie lża wątpić o tem.

Nie chciej prostować każdej skrzywionej podkowy;
Fortuna kołem bieży i nie zawżdy pieści;
Gdy trudów sobie szczędzisz,łacniej o sen zdrowy;
Łbem tłucz w mury - nabawisz się jeno boleści.
Kto chce się bić o sławę,ten sczeźnie bez wieści.
Miast nad cudzymi,panuj nad swoim żywotem:
A Prawda cię wyzwoli;nie lża wątpić o tem.

Co na cię spada,przyjmuj,na wszystko gotowy;
Świat brać za bary - nie to,co uścisk niewieści.
Nie masz tu domu,jeno gościniec jałowy:
Nie stój jak koń u żłoba,gdzie siano szeleści,
Ruszaj,pielgrzymie!Dobrniesz do końca powieści,
Jeślić duch drogę wskaże wiary pismem złotem:
A Prawda cię wyzwoli;nie lża wątpić o tem.

Przesłanie
De la Vache,nie trza światem psować sobie głowy;
Świat nie twój pan; dziękczynień ile dusza zmieści,
Tyle Wszechmogącemu nieś kornymi słowy:
On cię stworzył z niczego lat temu trzydzieści
I On ima się ciebie niczym rękojeści,
Dobro jakie chcąc wykuć ducha twego młotem:
Ta Prawda cię wyzwoli; nie lża wątpić o tem.

Tym razem utwór o wymowie wzniosłej,pouczającej - i treścią swą przypomina mi
utwory naszego poety,Jana Kochanowskiego...Zachęcam do czytania...
Choć do końca Piłkarskich MŚ jeszcze prawie miesiąc, na tydzień zamilknę,ze
względu na podróż...Mam nadzieję,że mimo oglądania meczów,na Forum ktoś zawsze
wejdzie i jego aktywność nie spadnie drastycznie...


Zbyt doslownie odbierasz te slowa. To metafora, ze nadchodza
pewne zmiany, ze konczy sie hermetyczne panstwo narodowe, ze narod
i panstwo, ktore nadal istnieja, nawiazuje wspolprace z innymi
narodami dla wspolnych korzysci. To nie znaczy, ze ktoregos dnia
narod polski wybiegnie na ulice, ukleknie na dywanie i podpisze
deklaracje, ze odtad zamiast lanego poniedzialku bedzie swietowal
"Bastille Day". To nie znaczy, ze zamiast hejnalu mariackiego
zabrzmi oda do radosci, ze Lajkonik zniknie z rynku, a wzamian
pojawi sie Francuz przebrany za koguta. Marzanna znowu utonie
raz w roku, a po jednej stronie Odry bedzie Polska, a po drugiej
Niemcy. Znikna szlabany, a wzamian pojawia sie tablice - "Witamy w Polsce",
byc moze w kilku jezykach, ale co to ma za znaczenie, skoro
jestesmy narodem goscinnym. Byc moze nie przetrwa zlotowka,
a zastapi ja polskie euro, byc moze bedzie to okropne, a byc moze nie.
Autor pisze - "Byc moze takze po naszych krajach pozostanie po wiekach
tylko nazwa na mapie". Rownie dobrze, po wiekach, po kazdym kraju
moze zostac tylko nazwa na mapie. Przed wiekami to Jan Kochanowski
pod drzewkiem pisal wiersze i troche sie od tego czasu zmienilo.
Polski heroizm powstal w czasie wojen-kataklizmow. My zyjemy w czasach
pokoju na naszej ziemi, ale nie na calym swiecie. To jest twoja Polska
i to takze jest twoja Ziemia. Martwi mnie twoj fatalizm, przeswiadczenie,
ze gdzies tam zawsze czai sie twoj wrog. Polacy rozsiani sa po calym
swiecie i w kazdym miejscu gdzie sa, jest polski dom, czesc twojej
ukochanej ojczyzny. Jak ja opowiadam amerykanom o lanym poniedzialku,
albo Swietach Wielkanocnych, to az im sie oczy blyszcza. Tez by tak chcieli.

Poznań
podstawowy:
1. Prównaie Trenu X z wierszem Urszula Kochanowska Leśmiana
2. Lalka tym razem coś o sytuacji w kraju i o społeczeństwie
rozszerzony:
1.Porównanie Hymnu Jana Kochanowskiego i Święty Boże Kasprowicza
2 Granica - scena z psami

Dla mnie jego zyciorys, broni sie sam
Ukończył Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, później także historię
sztuki na Uniwersytecie Rzymskim oraz
Międzynarodowe Centrum Studiów nad Ochroną i Konserwacją Zabytków w Rzymie.
Wykładał historię kultury i cywilizacji na Politechnice Warszawskiej. Jak sam
podkreśla, nigdy nie należał do żadnej organizacji (nawet do związków zawodowych
łącznie z ZLP), do żadnej koterii, stowarzyszenia czy innego „zbiorowiska
formalnego”.

Debiutował w 1969 roku artykułem o Irlandii w czasach napoleońskich, który
został opublikowany w czasopiśmie „Myśl społeczna”. Trzy lata później w
miesięczniku „Morze” ukazały się jego dwie nowele marynistyczne Spowiedź
galernika oraz Misja korsarza. Pierwsza powieść – Kolebka, nagrodzona w
konkursie z okazji 50-lecia ZLP – trafiła do księgarń w 1974 r. W tym samym roku
został opublikowany zbiór esejów Wyspy zaczarowane. Kolejne publikacje książkowe
to Szuańska ballada (1976), Francuska ścieżka (1976), Empirowy pasjans (1977),
Cesarski poker (1978), Perfidia (1980), Asfaltowy saloon (1980), Szachista
(1980), Flet z mandragory (1981), Frank Lloyd Wright (1982), MW (1984), Łysiak
fiction (1986), Wyspy bezludne (1987), Konkwista (1988), Dobry (1990),
Napoleoniada (1990), Lepszy (1990), Milczące psy (1990), Najlepszy (1992),
Statek (1994), Poczet królów bałwochwalców (1998), Napoleon fortyfikator (1999),
Cena (1999), Stulecie kłamców (2000), Wyspa zaginionych skarbów (2001), Kielich
(2002) oraz Empireum (listopad 2003).

W latach 1997-2000 opublikował osiem tomów Malarstwa białego człowieka. To jedna
z najchętniej kupowanych w Polsce prac z dziedziny historii sztuki.

Temperament publicystyczny i ostre pióro, które przysporzyło mu niemało
przeciwników, ujawnił w licznych tekstach polityczno-społecznych publikowanych
m.in. na łamach „Najwyższego Czasu!”, „Naszej Polski”, „Tygodnika Solidarność” i
czasopism polonijnych. Artykuły Łysiaka i wywiady z nim przeprowadzone zostały
zebrane w sześciu tomach zatytułowanych Łysiak na łamach (1988 – 2001).

Waldemar Łysiak jest właścicielem jednego z najciekawszych prywatnych zbiorów
bibliofilskich w Polsce. W jego kolekcji znajdują się m.in.: jedyny istniejący
pierwodruk Trenów Jana Kochanowskiego, rękopisy wierszy Norwida oraz kilka
tysięcy książek z XV, XVI, XVII, XVIII i XIX wieku w znakomicie zachowanych,
nierzadko unikatowych oprawach.

www.kultura.org.pl/lupa.php?nid=1137

mała poprawka na koncowke zestawienia

Próbna 2008

Temat 1. Cierpiące matki. Porównaj ich wizerunki przedstawione w średniowiecznym
wierszu Posłuchajcie, bracia miła... i fragmencie III części Dziadów Adama
Mickiewicza.

Temat 2. Co w Ludziach bezdomnych Stefana Żeromskiego symbolizują Wenus z Milo
i Rybak Puvisa de Chavannes’a? Odpowiedz, analizując poniższe fragmenty
oraz wykazując związek obu symboli z kreacją bohaterów i innymi symbolami
przedstawionymi w utworze.

2008 maj

Temat 1. Analizując fragment Ody do młodości Adama Mickiewicza i wiersz Któż nam
powróci Kazimierza Przerwy–Tetmajera, porównaj przedstawione w nich
obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców.
Wykorzystaj konteksty historycznoliterackie.

Temat 2. Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej.
Analizując i interpretując podany fragment Lalki Bolesława Prusa, wyjaśnij,
co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej
życiu osób – ojca i Wokulskiego.

Próbna 2009

Temat 1. Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła.
Porównaj pieśń Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn
Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów.

Temat 2. Fabryki, huty, kopalnie w oczach Stefana Żeromskiego – nowoczesność i
postęp
czy piekło dla pracujących tam ludzi? Odpowiedz na pytanie, analizując
załączone fragmenty Ludzi bezdomnych oraz wykorzystując znajomość całości
powieści. Zwróć szczególną uwagę na opisy maszyn i pracujących robotników.

co do wesela to tez je dopuszczam do świadomości

I mamy jesień...
Ale na razie tą wczesną, ciepłą i radosną!

Z kolorami i atmosferą jakby wyjętą z obrazów naszych wspaniałych malarzy...
Jak choćby, z "Pejzażu jesiennego z jarzębiną" Jana Fałata, czy innych pejzaży
jesiennych - Romana Kochanowskiego, Jana Stanisławskiego.. Albo, jak na
portretach jesiennych pięknych dam - pędzla Teodora Axentowicza -
spacerujących w parku, z liśćmi w tle, z przygotowaną parasolką na pierwszy
jesienny deszcz.. Wreszcie, jak na obrazach Józefa Chełmońskiego, z babim
latem, odlatującymi żurawiami, orką i schyłkiem lata...

Liście na drzewach, tracą już swoją soczystą barwę zieleni, są już lekko
przygaszone akcentami brązu i żółci. Zachwyca piękna dojrzała czerwień jarzębiny..
Słońce cieszy radosnymi promieniami, choć coraz później wstaje i szybko ucieka..

Dla tych, którzy nie lubią jesieni (zwłaszcza późnej), bo kojarzy mi się z
przemijaniem, rozłąką, smutkiem i przygnębieniem, na pocieszenie mam wiersz o
dużej dawce jesiennych miłosnych uniesień, których szczerze Wam życzę! ;-)))

"Erotyk jesienny" Agnieszka Herman

Mam na języku słony smak niespokojnej skóry.
Nie wiem co będzie jutro. Nie wiem czy będzie jutro.
Wnikasz we mnie gwałtownie. Zamknięta w łuku ramion
opieram się przeczuciom. Jest jesień. Drzewa płoną-
rdzawo-czerwonym blaskiem, a może to świat płonie
i kiedy się zbudzimy nie będzie już niczego.
Takie masz ciepłe dłonie. Jak niewidomy uważnie
poznajesz mnie dotykiem. Czy palce widzą więcej?
Czy zanim wiatr się zerwie zdążymy zapamiętać
dojrzały obraz września? Słony smak twojej skóry?
Zapach perfum zza ucha zmieszany z mchu wilgocią
Słońce liśćmi pocięte układa się na twarzach
w marmuru drżące wzory. Jest jesień. Dzień miodowy.
Jutro nas tu nie będzie. Jutro nas tu nie będzie.

z2006 napisał:
> > vide pl.wikipedia.org/wiki/Jehowa
> Tę encyklopedię tworzą internauci, więc nie jest specjalnie wiarygodna.

Taaak? A zadałeś/łaś sobie trud przeczytania tego tekstu w całości, czy od razu
dyskredytujesz źródło?
Nie odmienność zdania i poglądów , ale lenistwo umysłowe wywołuje u mnie awersje

Cytuje (innych przepraszam za obszerny tekst):
<i>
Imie Boga w polskich przekladach:
- Biblia nieswieska (Szymon Budny, 1574, arianska). Imie Boze w formie "Jehowa"
wystepuje 11 razy w Mateusza 1:20, 22, 23,; 2:13, 15, 19; 4:7, 10,; 5:35; 22:37, 44.
- Biblia Jakuba Wujka (wyd. 1599, katolicka). Imie oddane jako "Adonai" w
Ksiedze II Mojzeszowej 6:3. Imie "Jehowa" (w wyd. 1599) lub "Jahwe" (w wyd.
1962) wystepuje tylko w przypisach.
- Biblia gdanska (wyd. 1632, luteranska). Imie Boze w formie "Jehowa" wystepuje
w Ksiedze II Mojzeszowej 6:3.
- Przeklad Nowego Swiata (wyd. 1997, Swiadkowie Jehowy) Imie Boze w formie
"Jehowa" wystepuje w sumie 7210 razy w calej Biblii (6973 razy w Starym
Testamencie i 237 razy w Nowym Testamencie).

Literatura:
Wyraz Jehowa powszechnie wystepowal w literaturze, zwlaszcza w XIX wieku.
Spotykamy go m.in. w utworach poetyckich Adama Mickiewicza, Juliusza
Slowackiego, Zygmunta Krasinskiego i Cypriana Kamila Norwida. Wystepuje w "Quo
vadis" Henryka Sienkiewicza. W przeszlo 30 dzielach umiescil to slowo Victor
Hugo i tak jak Lamartine napisal tez wiersz zatytulowany "Jehowa". Jan
Kochanowski uzyl formy Jowa w Psalterzu Dawidowym.
W roku 1940 mlody Karol Wojtyla (pózniejszy papiez Jan Pawel II) napisal dwa
dramaty na motywach biblijnych zatytulowane "Hiob" i "Jeremiasz - drama
narodowa", w których wielokrotnie wystepuje imie Jehowa.
</i>

Nie zmieniło się?
Czyli będzie to: (?)

Obowiązujący spis lektur

Na poziomie podstawowym:
1. literatura polska:
-Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej,
-Jan Kochanowski – pieśni i treny (wybór),
-Jan Andrzej Morsztyn – wybór wierszy,
-Daniel Naborowski – wybór wierszy,
-Wacław Potocki – wybór wierszy,
-Ignacy Krasicki – satyry (wybór), Hymn do miłości ojczyzny,
-Adam Mickiewicz Pan Tadeusz,
-Adam Mickiewicz Dziady cz. III,
-Juliusz Słowacki Kordian akt II, akt III sc. 5 i 6,
-Zygmunt Krasiński Nie-Boska komedia: część I, część III (scena w obozie
rewolucji), część IV (scena w obozie arystokracji i scena finałowa),
-Adam Mickiewicz – wybór wierszy,
-Juliusz Słowacki – wybór wierszy,
-Cyprian Kamil Norwid – wybór wierszy,
-Bolesław Prus Lalka,
-Eliza Orzeszkowa Nad Niemnem – fragmenty: przy mogile Jana i Cecylii,
przy mogile powstańców,
-Eliza Orzeszkowa Gloria victis,
-Maria Konopnicka Mendel Gdański,
-Bolesław Prus Kamizelka,
-Henryk Sienkiewicz Potop,
-Kazimierz Przerwa-Tetmajer – wybór wierszy,
-Jan Kasprowicz – wybór wierszy,
-Leopold Staff – wybór wierszy z różnych epok,
-Stanisław Wyspiański Wesele,
-Władysław Stanisław Reymont Chłopi (t. I),
-Stefan Żeromski Ludzie bezdomni,
-Stefan Żeromski Przedwiośnie,
-Witold Gombrowicz Ferdydurke – rodz. II, III, VI, VII, VIII, IX, X,
XII, XIV,
-Zofia Nałkowska Granica,
-Tadeusz Borowski Pożegnanie z Marią(Pożegnanie z Marią, U nas, w
Auschwitzu..., Proszę państwa do gazu, Bitwa pod Grunwaldem),
-Gustaw Herling-Grudziński Inny świat,
-Bolesław Leśmian – wybór wierszy,
-Julian Tuwim – wybór wierszy,
-Maria Pawlikowska-Jasnorzewska – wybór wierszy,
-Czesław Miłosz – wybór wierszy,
-Krzysztof Kamil Baczyński – wybór wierszy,
-Tadeusz Różewicz – wybór wierszy,
-Zbigniew Herbert – wybór wierszy,
-Miron Białoszewski – wybór wierszy,
-Wisława Szymborska – wybór wierszy,
-Stanisław Barańczak – wybór wierszy,
-Jan Twardowski – wybór wierszy,
-Sławomir Mrożek Tango,
-Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem,
Uwaga: wymagana jest także znajomość kontekstów biblijnych, antycznych i innych.
2. literatura powszechna:
-Sofokles Król Edyp,
-Horacy – wybór pieśni,
-Wiliam Szekspir Makbet,
-Molier Świętoszek,
-Jan Wolfgang Goethe Cierpienia młodego Wertera,
-Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara,
-Joseph Conrad Jądro ciemności,
-Albert Camus Dżuma

Moze wam to wyjaśni wasze wątpliwosci
1. literatura polska
• Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej
• J. Kochanowski - pieśni i treny (wybór)
• J. A. Morsztyn - wybór wierszy
• D. Naborowski - wybór wierszy
• W. Potocki - wybór Wierszy
• L Krasicki - satyry (wybór), Hymn do miłości ojczyzny
• A. Mickiewicz Pan Tadeusz
• A. Mickiewicz Dziady cz. III
• J. Słowacki Kordian: akt II, akt III sc. S. i 6.
• Z. Krasiński Nie-Boska komedia: część m (scena w obozie
rewolucji), część IV (scena w obozie arystokracji i scena finałowa)
• A. Mickiewicz - wybór wierszy
• J. Słowacki - wybór wierszy
• C. Norwid - wybór wierszy
• B. Prus Lalka
• E. Orzeszkowa Nad Niemnem - fragmenty: przy mogile Jana i Cecylii,
przy mogile powstańców
• E. Orzeszkowa Gloria victis
• M. Konopnicka Mendel Gdański
• B. Prus Kamizelka
• H. Sienkiewicz Potop
• K. Przerwa-Tetmajer - wybór wierszy
• J. Kasprowicz - wybór wierszy
• L. Staff - wybór wierszy z różnych epok
• S. Wyspiański Wesele
• W. Reymont Chlopi (t. I)
• S. Żeromski Ludzie bezdomni
• S. Żeromski Przedwiośnie
• Gombrowicz Ferdydurke - rozdz. II, III, VI, VII, VIII, IX, X, XII,
XIV
• Z. Nałkowska Granica
• T. Borowski Pożegnanie z Marią (Pożegnanie z Marią, U nas, w
Auschwitzu ..., Proszę państwa do gazu, Bitwa pod Grunwaldem)
• G. Herling-Grudziński Inny świat
• B. Leśmian - wybór wierszy
• J. Tuwim - wybór wierszy
• M. Pawlikowska-Jasnorzewska - wybór wierszy
• Cz. Miłosz - wybór wierszy
• K. K. Baczyński - wybór wierszy
• T. Różewicz - wybór wierszy
• Z. Herbert - wybór wierszy
• M. Białoszewski - wybór wierszy
• W. Szymborska - wybór wierszy
• S. Barańczak - wybór wierszy
• J. Twardowski - wybór wierszy
• S. Mrożek Tango
• H. Krall Zdążyć przed Panem Bogiem

Uwaga! Wymagana jest także znajomość podstawowych kontekstów
biblijnych, antycznych i innych.

2. literatura powszechna
• Sofokles Król Edyp
• Horacy - wybór pieśni
• W. Szekspir Makbet
• Molier Świętoszek
• J. W. Goethe Cierpienia młodego Wertera
• F. Dostojewski Zbrodnia i kara
• J. Conrad Jądro ciemności
• A. Camus Dżuma

Hmmm to bardzo dziwne... więc posłużę się starym dobrym sposobem i napiszę co
mnie interesuje.
Bogurodzica, oprac. J. Woronczak, E. Ostrowska, H. Feicht, Wrocław 1962,
Biblioteka Pisarzów Polskich.

Średniowieczna pieśń religijna polska,oprac. M. Korolko, Wyd. 2, Wrocław 1980.
[BN I, 65] (Żale Matki Boskiej pod krzyżem, trzy hymny liturgiczne, wybrane
pieśni maryjne, pasyjne, wielkanocne)

Mistrz Wincenty zw. Kadłubkiem, Kronika polska, przeł. B. Kürbis, Wrocław 1992.
[BN I, 227]

Jan Długosz, Roczniki, czyli kroniki Królestwa polskiego

Tragedia Piotra Włostowica, przeł. Z. Kubiak

Jan Kanapariusz, Zywot św. Wojciecha (Vita prior); Brunon z Kwerfurtu

T. WITCZAK, Literatura średniowiecza, Warszawa 1990 (lub inne wyd.)

Klemens Janicki, Poezje wybrane

Mikołaj z Wilkowiecka, Historyja o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim

Andrzej Frycz Modrzewski: O poprawie Rzeczypospolitej

Łukasz Górnicki: Dworzanin polski

Szymon Szymonowic: Sielanki i pozostałe wiersze polskie

Mikołaj SĘP Szarzyński: Poezje

Sebastian Grabowiecki: Rymy duchowne

Piotr Kochanowski: Gofred abo Jeruzalem wyzwolona

Piotr Skarga: Kazania sejmowe

Daniel Naborowski: Poezje

Wespazjan Kochowski: Utwory poetyckie. Wybór,oprac. M. Eustachiewicz

Jan Chryzostom Pasek: Pamiętniki

Homer: Iliada, Odyseja

Platon: Uczta, w: Dialogi, przeł. W. Witwicki

Wergiliusz: Eneida,przeł. i oprac. Z. Kubiak

Owidiusz: Przemiany,przeł. A. Kamieńska

Pieśń o Rolandzie,przeł. T. Żeleński Boy (bądź inne wydanie)

Dzieje Tristana i Izoldy

François Villon: Wielki Testament

Dante Alighieri: Boska komedia

Giovanni Boccaccio: Dekameron

Pierre de Ronsard: Poezje. Wybór,przeł. L. Staff

Erazm z Rotterdamu: Pochwała głupoty

William Shakespeare: Sonety,oprac. J. S. Sito

Pedro Calderon de La Barca: Życie snem,przeł. E. Boye

Ufff.. to już prawie wszystko, nie będę Was męczyć czytaniem reszty :) jeśli
macie na zbyciu to tak jak napisałam wcześniej chętnie się zaopiekuję w/w
książkami :) Z góry dzięki !

No jó, łobaczta tlo, jek chućko dzionek sia nojma króci. Zaroz bandzie trzi
godziny mniej. Jysień zielgimi krokami lyzie...

22 sierpnia

234 dzień roku.
Słońce w znaku Lwa wzeszło w Olsztynie o 5.28, zajdzie o 19.52. Dzień potrwa 14
godzin i 24 minuty, i będzie krótszy od najdłuższego w roku o 2 godziny i 42 minuty.

Imieniny obchodzą: Maria, Bogusław, Cezary, Fabrycy oraz Zygfryd.

1584- W Lublinie zmarł Jan Kochanowski, uważany za najwybitniejszego polskiego
poetę Odrodzenia. Autor licznych pieśni, fraszek, a także pierwszej tragedii
renesansowej – „Odprawy posłów greckich”. Wielkie uznanie zdobyły jego „Treny”,
które napisał po śmierci córki Urszuli. Urodził się w 1530 roku.

1799- Na wieść o niepowodzeniach militarnych w Europie, Napoleon Bonaparte
opuścił armię w Egipcie i udał się do Francji. Dowódcą korpusu egipskiego został
mianowany generał Kleber.

1849-Austriacy zbombardowali z balonów Wenecję podczas walk mieszkańców o
niepodległość. Był to pierwszy w historii świata atak z powietrza.

1884- W Łęgajnach koło Olsztyna urodził się Franciszek Gollan, rolnik i ludowy
gawędziarz warmiński.

1941- W Krakowie rozpoczął działalność podziemny Teatr Słowa, zwany też Teatrem
Rapsodycznym. Jednym z jego aktorów był Karol Wojtyła, późniejszy papież Jan
Paweł II.

1944- W walkach na warszawskim Starym Mieście zginął jako powstaniec Włodzimierz
Pietrzak, pisarz, krytyk literacki, autor m.in. szkiców literackich „Rachunek z
dwudziestolecia” i „Miscellanea krytyczne”", tomu wierszy „Prawo drapieżne” oraz
powieści „Lot jaskółek”. Urodził się 7 lipca 1913 roku.

1964- Urodził się Mats Wilander, szwedzki tenisista, czołowy zawodnik świata w
drugiej połowie lat 80., zwycięzca 33 turniejów w grze pojedyńczej, w tym
siedmiu wielkoszlemowych, trzykrotny zdobywca Pucharu Davisa.

1980- W Olsztyńskich Zakładach Opon Samochodowych „Stomil” (OZOS) zastrajkowali
robotnicy, dołączając do grona wielkich zakładów, biorących udział w sierpniowym
zrywie 1980 roku.

1997- Zmarł Norris Bradbury, amerykański fizyk, który zmontował pierwszą
amerykańską bombę atomową.

Analiza porównawcza wierszy Jana Kochanowskiego...
Pisalem te wierszyki. Sa w swej wymowie proste jak drut, ale
mozna z nich wyprowadzic swietna refleksje filozoficzna i
teologiczna. Mam nadzieje, ze wszyscy co je pisali dostana po
celujacym :]

Lektury ze staropolki - wrazliwi niech nie czytaja
No to do dziela. ;-) Uwagi wstepne - jesli nie zaznaczono inaczej i jesli
tylko sie da, chodzi o wydanie w slynnej serii BN ;-) Obowiazuje wtedy tekst
+ wstep. I nie podaje nazwisk tlumaczy, mimo ze czasami sa zastrzezenia,
odnosnie lektury konkretnego tlumaczenia.

1. Stary Testament (Ks. Rodzaju, Wyjscia, Psalmow, Hioba, Koheleta, Izajasza
i Jeremiasza oraz Piesn nad Piesniami)
2. Iliada
3. Odyseja
4. Eneida - ks. 1-3 i 6
5. Antologia tragedii greckiej (tu: Ajschylos - Orestes, Sofokles - Krol
Edyp, Eurypides - Medea)
6. Horacy: Piesni, Epody, List do Pizonow oraz jedna satyra
7. Owidiusz, Metamorfozy (I ksiega)
8. Platon, Uczta
9. Plutarch, Zywoty slawnych mezow (jedna biografia grecka i jedna rzymska)
10. Nowy Testament (wszystkie Ewangelie, Dzieje Apostolskie, listy sw. Pawla
do Rzymian i pierwszy do Koryntian, Apokalipsa)
11. Sw. Augustyn, Wyznania (wybor)*
12. Sredniowieczna piesn religijna polska
13. Polska poezja swiecka XV wieku
14. Sredniowieczna proza polska
15. Gall Anonim, Kronika polska
16. Antologia poezji - polsko lacinskiej 1470-1543 albo Antologia poezji
lacinskiej w Polsce (tu: Kallimach, Hussowski, Pawel z Krosna, Dantyszek,
Krzycki i Janicjusz)
17. Kochanowski Jan:
- Fraszki
- Piesni
- Piesn swietojanska o Sobotce
- Treny
- Psalterz Dawidow
- Odprawa poslow greckich
- Z lacinska spiewa Slowian Muza (po trzy elegie, ody i foricoenia)
(z Dziel polskich w opracowaniu Krzyzanowskiego):
- Zuzanna
- Satyr
- Muza
- Jezda do Moskwy
- Epitalamium
- Pamiatka Janowi Baptyscie
- Szachy
- Monomachija Parysowa z Menelausem
- Proporzec
18. Szymonowic Sz., Sielanki i pozostale wiersze polskie
19. Z duchem w rozmawianiu. Szesnastowieczna proza polska (tu: Górnicki,
Skarga, Orzechowski, Modrzewski, Kromer, Bielski, Rej, Opec i Kochanowski)
20. Rej Mikolaj:
- Rozmowa lwa z kotem
- Krotka rozprawa
- Wizerunek wlasny czlowieka poczciwego
- Zwierzyniec
- Figliki
- Apoftegmata
- Zywot czlowieka poczciwego (wybor)
21. Frycz Modrzewski Andrzej, O poprawie Rzeczypospolitej
22. Górnicki Lukasz, Dworzanin polski (ks. 1-2)
23. Skarga Piotr, Kazania sejmowe (kazanie I, II i VII)
24. Sep Szarzynski, Poezje (edycja w serii "Klasyka mniej znana")
25. Sarbiewski :-), Ody wybrane (analogiczna edycja)
26. Zimorowic, Roksolanki (tu Dziewoslab i trzy inne utwory)
27. Zólkiewski, Poczatek i progres wojny moskiewskiej
28. Morsztyn J. A., Wybor poezji
29. Twardowski S., Dafnis drzewem bobkowym
30. Kochowski W., Utwory poetyckie (wybrane utwory z Nieproznujacego
proznowania i Psalmodia polska)
31. Potocki W. Wiersze wybrane (wybrane utwory z Ogrodu..., Moraliow,
fragmenty Transakcji wojny chocimskiej)
32. Opalinski K., Satyry (dwie wybrane)
33. Lubomirski S. H., Tobiasz wyzwolony
34. Lubomirski S. H., Ermida
35. Helikon sarmacki (a stad: S. Twardowski, K. Twardowski, S. Grabowiecki,
D. Naborowski, S.H. Lubomirski, L. Baranowicz, Z. Morsztyn, L. Opalinski, W.
Kochowski, K. Miaskowski, T. Prokopowicz, J. Gawlinski)

Z tzw. "Literatury powszechnej":
36. F. Petrarca, Sonety + wybrane listy
37. Erazm z Rotterdamu, Pochwala glupoty + wybrane listy
38. Tasso T., Gofred (piesni I-II, XII, XVI i XX)
39. Arcydziela francuskiego sredniowiecza, czyli Piesn o Rolandzie, Dzieje
Tristana i Izoldy oraz Wielki Testament
40. Bocaccio G., Dekameron (10 nowel)
41. Dante, Boska komedia (Pieklo w calosci i wybrane piesni z Czyscca i Raju)
42. Milton, Raj utracony
43. Corneille, Cyd
44. Moliere, Swietoszek, Skapiec i Mizantrop
45. Cervantes, Przemyslny szlachcic Don Kichote z Manczy
46. Shakespeare, Burza, Makbet, Hamlet i Sen nocy letniej
47. Racine, Fedra
A... i jeszcze o Pasku zapomnialam - bedzie wiec 48. (Z Paska tylko fragmenty)

* - wybor jest pojeciem nieostrym, oznacza, ze rownie dobrze mozna przeczytac
dwa utwory, jak i calosc - chodzi o to, ze im wiecej ich przeczytasz, tym
lepiej wypadniesz przed egzaminatorem. ;-)

Uff, jak dobrze, ze to juz za mna. :D

eskelind napisał:

> Czy zna ktoś może tłumaczenie tego wiersza z XVI wieku. Napisany
> został przez jednego z sekretarzy Henryka Walezego. Jeżeli ktoś ma
> link to odpowiedzi Kochanowskiego to też by mi się przydał. Z góry
> dziękuję.
>
> Oto ten wiersz (nie znam francuskiego więc przepraszam za błędy)
>
> Adieu Pologne, adieu plaines desertes,
> Tojours de neige et glace couvertes,
> Adieu, pays d'un eternel adieu;
> Ton air, tes moeurs m'ont si fort sue deplaire
> Qu'il faudra bien que tout me soit contraire,
> Si jamais plus je retourne en ce lieu.
> Adieu maisons d'admirable structure,
> Poeles, adieu, qui dans votre cloture
> Mille animaux pele mele entassaient,
> Filles, garcons, veaux et boeufs tout ensemble.
> Un tel menage a l'age d'or ressemble
> Tant regrette par les siecles passes.
> Quiqu'on m'ait dit de vos moeurs inciviles,
> De vos habits, de vos mechantes villes,
> De vos esprits pleins de legrete,
> Sarmates fiers, je n'en voulais rien croire,
> Ni ne pensais que vous pussiez tant boire;
> L'eusse-je cru sans y avoir ete?
> Barbare peuple, arrogant et volage,
> Vanteur, causeur, n'ayant rien que langage,
> Qui jour et nuit dans un pele enferme,
> Pour tout plaisir se joue avec un verre,
> Ronfle a la table ou s'endort sur la terre:
> Ce ne sont pas vos traits redou tables,
> Lourds Polonais, qui vous font indomptables,
> La pauvrete seulement vous defend.

Autorem pamfletu "Pozegnanie Polski" jest Philippe Desportes. Kochanowski odpowiedzial lacinskim wierszem "Gallo crocitanti", czyli Skrzeczącemu Kogutowi lub Francuzowi albo też nawet Kastratowi, gdyż Galli to nazwa starożytnej sekty kastratów, czyli eunuchów). Wiersze Desportesa w polskich przekladach mozna znalezc w ksiazce "Antologia poezji francuskiej" z 1966 roku.

Fragment artykulu z "Rzeczpospolitej".

Ucieczka nocą i po kryjomu

Nie tylko biedna Anna doznała zawodu, gdy nocą z 18 na 19 czerwca 1574 r. niedoszły mąż wymknął się z Wawelu w towarzystwie kilku zaufanych. Na nic zdały się prośby Andrzeja Tęczyńskiego, który dognał uciekinierów na czele... Tatarów.

Decyzja Henryka o objęciu francuskiego tronu była nieugięta. Inna rzecz, że przekroczywszy granicę, nie spieszył do Francji, bawiąc po drodze w Wiedniu i Wenecji; do Lyonu wjechał dopiero 6 września. Sakra w Reims uczyniła go Henrykiem III 13 lutego 1575 r. Polacy czekali cierpliwie, przeprowadzony dopiero 3 października 1575 r. sejm konwokacyjny zdecydował o zwołaniu sejmu elekcyjnego na 7 grudnia. Ciekawe, że Henryk do końca życia używał tytułu króla Polski i związanej z nim symboliki.

Po ucieczce króla nastąpiła wymiana ognistych polemik rozpoczęta przez poetę Philippe'a Desportes'a (1546 - 1606). W Polsce nie spodobało mu się nic, a wyjechał z niej jeszcze przed Henrykiem. Wyjazd uczcił zaś poetyckim pamfletem "Adieu a la Pologne...", w którym szydził z biedy zimnego kraju oraz jego ludu, który jest:

"... barbarzyński, arogancki a lekko myślący
Chełpliwy, mocny w gębie i wciąż tokujący
Dobami siedzi w izbie rozpalonej
Nie znając radości prócz szklanki opróżnionej
By chrapać na stole lub runąć na ziemię
Podając się potem za Marsowe plemię".

Na krótką metę paszkwil Desportes'a (i kilka innych) wzburzył umysły dotkniętych zachowaniem Henryka gospodarzy. Anonimowa "Odpowiedź przez Polaka wszetecznemu Francuzowi" dawała odpór:

"Anasz Polak nie cierpi pysznego Francuza,
Hardemu hardy będzie, by mu dostać guza.
Toć mi jest prawy barbar, co hardy, złośliwy
I cokolwiek z nim poczniesz, odmienny a łżywy. (...)
O Polsko, Polsko! byś ty, co Francuz jest, znała,
Nigdybyś się tak za niem nie udała".

Do poetyckiej wymiany ognia dołączył też łacińskimi poematami sam Jan Kochanowski. Powstały w odpowiedzi Desportes'owi "Gallo Crocitanti" (tytuł "Skrzeczącemu kogutowi" oparty jest na grze słów: gallus -kogut i Gallus -Francuz) z maestrią i przy wsparciu greckiej mitologii dowiódł kompleksów Francuza wobec kraju, w którym nie wyrzuca się trupów weselnych gości przez okna.

Wymiana wierszowanych ciosów nie musiała jednak oznaczać trwałej urazy, skoro Kochanowski nie oddał swej polemiki do druku, a w 1580 r. nie zawahał się przed publikacją ody na cześć Henryka napisanej jeszcze w maju roku 1575...
Andrzej Nieuważny

„Żywot człowieka poczciwego” – Mikołaj Rej uczy trudnej sztuki godzenia się z
losem – śmierć uważa za przeznaczenie człowieka, element odwiecznego boskiego
porządku. Człowiek, który zadbał o swoje ziemskie sprawy nie powinien obawiać
się kresu życia.

„Światowa rozkosz”- H. Morsztyn podkreśla przemijalność ludzkiego bogactwa i
kruchość ciała, które gnije po śmierci nawiązując do motywów średniowiecznych
vanitas i do motywu rozkładu zwłok.

„Marność” - tematem wiersza Daniela Naborowskiego jest przemijanie, nietrwałość
ludzkiego bytowania na ziemi, całej natury. Ziemskie problemy radości i kłopoty
okazują się tylko ulotną chwilą, niczym wobec śmierci i wieczności. Naborowski
uważa, że żyjąc zgodnie z boskimi przykazaniami, uczciwie i godnie, moralnie nie
musimy obawiać się śmierci, wiecznej kary, potępienia. Niepewność istnienia,
śmierć stanie się tylko fraszką dla tego, kto wybierze drogę cnoty.

„Sonet I. O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego” – M.
Sęp-Szarzyński w porównaniu do poetów renesansu nie wierzy w możliwości
człowieka. Nie przeraża go sama wizja śmierci, ile lęka się odejścia w grzechu i
co za tym idzie, wiecznego potępienia.

„Padlina” – Ch. Baudelaire przedstawia naturalistyczną śmierć opisując
rozkładający się w słońcu trup młodej dziewczyny. Poeta rozważa o
niedoskonałości ludzkiego ciała. Wspomina również, że niezależnie od urody
wszystkich czeka taki sam los.

„O, przyjdź!” – S. Korab- Brzozowski – autor zwraca się do śmierci z prośbą o
skrócenie jego ziemskich męczarni. Śmierć wyobraża sobie, jako senną marę,
piękną i dobrą, przynoszącą człowiekowi ukojenie. Błagalna prośba – O, przyjdź!
skierowana do niej jest wyrazem tęsknoty za spokojem.

„Urszula Kochanowska” – wiersz Leśmiana to polemika z „Trenami” Jana
Kochanowskiego. W Trenie XIX Urszulka ukazuje się ojcu po śmierci zapewniając,
że w niebie jest szczęśliwsza niż na ziemi. Leśmian nie zgadza się z tym,
podkreślając, że nie sposób wyzbyć się uczuć ziemskich, takich jak miłość do
rodziców. W twórczości Leśmiana śmierć nigdy nie stanowi końca istnienia
człowieka. Jest przemianą w „coś innego” lub, jak w przypadku Urszuli, pójściem
do nieba. Zawsze jednak, według autora „Łąki” pozostaje żal i tęsknota za
utraconą ziemską egzystencją.

„Proces” – F. Kafka opisując śmierć Józefa K. zapowiada śmierć milionów ludzi w
latach totalitaryzmu. Wyprowadzony z domu przez dwóch tajemniczych mężczyzn,
zasztyletowany umiera za miastem. Jego ostatnie słowa – Jak pies – dotyczą
właśnie rodzaju umierania. Mówią one o nieludzkim wymiarze tego ostatniego aktu
w życiu człowieka, o ostatecznym odebraniu mu godności.

bibliografia i plan prezentacji do sprawdzenia
Witam poniżej mam napisany konspekt,skomentujcie to czy jest to prawidłowo
sformułowane !i napiscie co jest zle!POZDRO!

Temat: Motyw przemijania w tekstach literackich różnych epok. Wskaż jego
funkcje, odwołując się do wybranych przykładów.

I. LITERATURA PODMIOTU:
l. Anonim ,,Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią" (w:) Witold Bobiński :
Barwy epok l Kultura i Literatura, Warszawa 2002.
2. Jarosław Iwaszkiewicz "Panny z Wilka" Warszawa 1984.
3. Jan Kochanowski ,,0 żywocie ludzkim" (w:) Krzysztof Mrowcewicz: Przeszłość
to dziś 2, Warszawa 2005. .
4. Księga Koheleta (w:) Biblia Tysiąclecia, Poznań 1980.
5. Daniel Naborowski "Krótkość żywota" (w:) Witold Bobiński : Barwy epok l
Kultura i Literatura,
Warszawa 2002. .
6. Wisława Szymborska "Nic dwa razy" Warszawa 1979.
7. Torquato Tasso "Jerozolima wyzwolona" Kraków 2003 (s. 330).
8. Kazimierz Przerwa-Tetmajer "Koniec wieku XIX" (w:) Witold Bobiński : Barwy
epok 2 Kultura i Literatura, Warszawa 2003.

II. LITERATURA PRZEDMIOTU:
l. Czesław Henas "Barok" Warszawa 1973 (s. 267-271).
2. Marcel Proust "W poszukiwaniu straconego czasu", t. I: W stronę Swanna,
Warszawa 1956 (s. 12-13).
3. Helena Zaworska "Opowiadania" JarosławaIwaszkiewicza, Warszawa 1985 (s. 22-25).
4. Jerzy Ziomek "Renesans" Warszawa 1973 (s. 287-294).

III. PLAN RAMOWY PREZENTACJI:
A. Określenie problemu:
Jakie funkcje pełni motyw przemijania w tekstach literackich różnych epok?
B. Kolejność prezentowanych argumentów:
l. Przemijanie jako nieodłączna cecha naszego bytu.
2. Motyw przemijania w religii chrześcijańskiej w opozycji do religii buddyjskiej.
3. Księga Koheleta- przemijanie i marność ludzkiego losu.
4. Motyw vanitas- w średniowieczu.
5. Nietrwałość świata na ziemi, w utworze Jana Kochanowskiego,,0 żywocie ludzkim".
6. Barok- motyw przemijania ukazujący zmienność, niedoskonałość i kruchość
tego, co doczesne.
7. Odchodzenie starego wieku w wierszu "Koniec wieku XIX" K. Przerwy-Tetmajera.
8. Przeszłość i teraźniejszość, przemijanie i trwanie, śmierć i miłość -
przeciwieństwa ujawniające się w opowiadaniu Jarosława Iwaszkiewicza "Panny z
Wilka".

C. Wnioski:
Motyw przemijania, ukazany w tekstach literackich różnych epok spełnia wiele
funkcji:
1.Poucza, że nie należy odrzucać wszystkiego, co doczesne, można pozwolić
sobie w życiu na zabawę i miłość. Jednak nie wolno przy tym zapominać, że
jedyną stałą wartością jest Bóg.
2.Stanowi swego rodzaju drogowskaz na dalszą drogę naszego życia.
3.Próbuje przerazić, przestraszyć, abyśmy zrozumieli, że życie ludzkie i świat
doczesny to war­tości w gruncie rzeczy niewiele znaczące, są smutne, tchną
przygnębieniem.
4. Ma charakter ponadczasowy.
5. Stanowi wymiar uniwersalny, ponieważ odzwierciedla pragnienie każdego
człowieka. Ukazuje nam jak prędko mija to, co ważne - nasze życie - i nikt nie
wie ile będzie trwało, dlatego powinniśmy przeżyć je świadomie - "Nie bądź
pewny, że czas masz, bo pewność niepewna zabiera nam wrażliwość tak jak każde
szczęście ". Powinniśmy uczyć się miłości i cały czas kochać, tak jakby była
ostatnią.

IV. MATERIAŁY POMOCNICZE: cytaty.

Bulonis -POETA
Podaje za:
prace.sciaga.pl/11581.html
Nie wiem tylko czy tytul jest
Dom - Kochanowskiego, Korczyńskich i Mickiewicza - Wiersz
czy tez
Mój i Wasz dom (zreszta jakie to ma znaczenie)

Przytulam się do brudnej ściany,
Spoglądam wkoło,
Widzę to, co chcę zobaczyć
Nie idealizuję
Po co mi abstrakcja
Peron czwarty na dworcu centralnym?
Moja polska ziemia ojczysta
To jest prawda oczywista...

Mickiewicz wskazywał
Kłamał z celem
Sopliców
Mówił o nim pięknie
Opowiadał bogato
O swym gnieździe rodzinnym sprzed lat
Jak grochem o pobielaną ścianę?
Nieprawdziwe złudzenia
Marzenia
Powracał w zadumie w swych pismach
Do lat młodości
Pod innym imieniem
Nazwiskiem
Zapomniał strach matki
Rozmyślającej nad pustym garnkiem przy piecu
Czyżby szanowny Mickiewicz zapomniał niewolę?
Miał cel nieprzeciętny
Sakralny
Szukał wyjścia jak każdy?

A dla mnie był to cios odważny
Siekierą moskala po trochu podcinał
Miał dobrą pamięć i wiedział, co robi
Na duszy Polaków pokrzepiał
Nie tylko idealizował
Wskazywał drogę do domu
Choć ciężką, mozolną do gniazda...

A czym był Korczyn dla państwa Korczyńskich
Chałupą na pewno
Czy tylko?
Był nadzieją, wolnością
I choć nie zawsze arkadią
Nie zawsze szczęśliwy
Był symbolem
Symbolem ciężkiej pracy
Symbolem ziemi wszystkich rodaków
Ciągłością trwania miejsc i ludzi
Był domem a może tylko dalekim synonimem...
Orzeszkowa wiedziała, co robi
Mickiewicz też wiedział
Spod znaku rewolucji duchowej był też Jan Kochanowski

W Czarnolasie z Bogiem dialogi prowadzi i prosi
Błogosławieństwa oczekuje
Moralność i etykę wskazuje
Więc uczy
W swym domu, w swej oazie ukazuje
Palcem starca podpowiada, co ważne
Wylicza
Spokój, zdrowie, czyste sumienie
Jego egzystencja niweczy
Przepych i pałace marmurowe
Zatroskany o swój dom
Stary patriota
Dąży do tego samego
Do spokojnego gniazda ojczystego

Oni mieli chęci
Oni wiedzieli
Oparci w swych okopach na bagnecie
Chcieli Polski silnej

Ja przepraszam, ale
Ja takiego domu nie chcę
Nie oczekuję
Wybaczcie
Pragnę mój dom
Me gniazdo w słabości
Oglądać codziennie
Lecz na takim świecie
Gdzie bezsilność nie jest winą
Gdzie już nie ma warty
Mocnych zamków
Gdzie mój dom jest nocą otwarty
Gdzie na peron mogę wejść ze złotym plecakiem ...
I pojechać w tamte miejsca
Poznać je naprawdę
Usiąść nad Niemnem
I napisać, że nam się udało
Nasz dom uratować a nawet pokochać...

Kamil Bulonis

I co wy na to?

Jak już tak podajemy wszystkie tematy z poprzednich lat :) to były takie:

MAJ ROK 2003
PODSTAWOWY: Temat 1. Wizerunek kraju lat dziecinnych w Panu Tadeuszu Adama
Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty, rozważ związek doświadczeń
emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej
epopei.
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz [Epilog – fragment]
Temat 2. Cezarego Baryki zmagania z polskością i Polską. Interpretując fragment
Przedwiośnia, zwróć uwagę na rozterki bohatera związane z określeniem własnej
tożsamości. Wnioski z analizy odnieś do refleksji wyniesionych z lektury całej
powieści.
ROZSZERZONY: Temat 1. Żywotność motywu „non omnis moriar” w literaturze
polskiej poświadczają między innymi utwory Ku Muzom Jana Kochanowskiego i Do
losu Juliana Tuwima. Na podstawie tych tekstów zaprezentuj różnice w sposobie
ujęcia motywu oraz rozważ przyczyny takiego ujęcia.

STYCZEŃ ROK 2003
PODSTAWOWY: Temat 1. Jak żyć ma człowiek? Kto, komu, jakich i jak udziela rad w
Pieśni XI i w innych pieśniach Jana Kochanowskiego? Wykorzystaj w wypracowaniu
stosowne konteksty filozoficzne i historycznoliterackie.
Temat 2. Gustawa Herlinga–Grudzińskiego Inny świat. Wyjaśnij tytuł na podstawie
podanego fragmentu. Czy opisany mechanizm systemu działał w pełni skutecznie?
Odpowiedź uzasadnij argumentami z całego utworu. Gustaw Herling-Grudziński:
Ręka w ogniu (fragmenty)
ROZSZERZONY: Temat 1. Jak pisarze odpowiadają na pytanie o rolę „bagażu
pamięci” w życiu człowieka? Interpretując fragment prozy Aleksandra Jurewicza
oraz wiersz Czesława Miłosza, zwróć uwagę na sposób kreowania przestrzeni i
czasu oraz miejsce owego „pamiętam” w relacji mówiących.
Temat 2. Ucztowanie jako motyw literacki. Analizując podane fragmenty, zwróć
uwagę na sposoby obrazowania oraz porównaj stosunek autorów do szlacheckiej
tradycji ucztowania zaprezentowanej w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza i
Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.

MAJ
ROK 2002
PODSTAWOWY: Temat 1. Jaką funkcję pełni Mazurek Dąbrowskiego w Panu Tadeuszu
Adama Mickiewicza? W pracy wykorzystaj znajomość utworu Józefa Wybickiego
i podanych fragmentów Pana Tadeusza.
Temat 2. Zanalizuj przedstawioną poniżej scenę i objaśnij, na czym polega jej
dramatyzm oraz kluczowy charakter w powieści Granica Zofii Nałkowskiej.
ROZSZERZONY:
Temat 1. Różne literackie wersje mitu o Narcyzie.
Owidiusz Metamorfozy (fragm. Baśń o Narcyzie), Maria Pawlikowska - Jasnorzewska
Narcyz – analiza i interpretacja porównawcza.

CZERWIEC
ROK 2004
Temat 1: Romantyczna koncepcja poety jako przywódcy narodu.
Zinterpretuj podany fragment, odwołując się do swojej wiedzy o Konradzie ?
bohaterze III cz. Dziadów Adama Mickiewicza
III cz. Dziadów, Akt I, Scena II Improwizacja
Temat 2: Różne oblicza heroizmu. Na podstawie podanych fragmentów Nad Niemnem
Elizy Orzeszkowej wyjaśnij symbolikę dwóch mogił.

Z INFORMATORA:
PODSTAWOWY
1. Obraz utraconej ojczyzny we fragmencie epilogu "Pana Tadeusza". Co z tego
obrazu odnajdujesz w całym poemacie "Pana Tadeusza"?
2. Wynalazcy i ich wynalazki. Co na ten temat pisał Bolesław Prus (zacytowany
fragment "Lalki") i Stefan Żeromski (znany ci wątek szklanych domów
w "Przedwiośniu)
ROZSZERZONY
3. Dorastanie poety - ukazane Curriculum Vitae etapy życia bohatera
lirycznego. Przedstaw typowe dla nich postawy i nastroje wyrażone w znanych ci
wierszach Leopolda Staffa.
4. Spotkania wrogów w "Iliadzie" Homera i "Panu Tadeuszu" A. Mickiewicza.
Porównaj fragmenty. Zwróć uwagę na rodzaj przedstawionych sytuacji, portrety
bohaterów i wpisany w tekt obraz człowieka.

Z tych skopiowanych tematów jasno wynika, że "Pan Tadeusz" to temat rzeka i
wcale bym się nie zdziwiła jakby pojawił się i nas na maturze, co mnie
specjalnie nie cieszy ;/

Pozdrawiam :)

Tematy maturalne z polaka
Próbna 2005

Temat 1: Społeczeństwo polskie w krzywym zwierciadle. Co i w jaki sposób
krytykuje Ignacy Krasicki w Palinodii? Obraz Polaków wyłaniający się z podanych
fragmentów
utworu skonfrontuj z ich wizerunkiem zawartym w innych znanych Ci satyrach tego
poety.

Temat 2: Czym dla bohaterów Lalki Bolesława Prusa są miłość i małżeństwo?
Zanalizuj podane fragmenty utworu, odwołując się do swojej wiedzy o wskazanych
w nich postaciach.

2005 maj

Temat 1. Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z Potopu Henryka Sienkiewicza?
Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych
fragmentów
powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu.

Temat 1. Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę
Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę
o utworach, z których pochodzą fragmenty.

Grudzień 2005 mat. diagnostyczny

Temat 1. Carska Rosja i jej stolica. Na podstawie załączonych fragmentów Pana
Tadeusza i Dziadów cz. III napisz, czym charakteryzowało się życie ludzi
w Rosji początku XIX wieku.

Temat 2. Koncepcja ludzkiego losu w Chłopach Władysława Stanisława Reymonta.
Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I tomu
powieści.

Próbna 2006 (styczen2006)

Temat 1. Analizując dany fragment powieści, zwróć uwagę na prezentowane przez
bohaterów racje. Wnioski z analizy wykorzystaj w pracy:
Przedwiośnie jako powieść – dyskusja nad kształtem odrodzonej Polski.

Temat 2: Dwa modele rodziny. Porównaj rodzinę przedstawioną w podanym fragmencie
Tanga Sławomira Mrożka z rodziną Borynów ukazaną w Chłopach
Władysława Reymonta. Zwróć uwagę na relacje między różnymi pokoleniami
i scenerię, w której bohaterowie zostali umieszczeni.

2006 maj

Temat 1. Charakteryzując Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu
Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci i porównaj go z tragizmem
bohatera ze znanego Ci dramatu antycznego.

Temat 2. Kłótnia u Borynów
Zanalizuj podany fragment Chłopów Władysława Reymonta i scharakteryzuj
występujące w nim postacie. Na podstawie fragmentu i I tomu powieści określ
przyczyny kłótni i źródła dramatyczności sceny.

Próbna 2007

Temat 1. Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu
scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu
bohatera oraz jego stosunek do natury.

Temat 2. Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście
ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj
obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz
z Kordiana. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów.

2007 maj

Temat 1. Jak symbolika ziarna z bajki opowiedzianej przez Żegotę objaśnia sens
męczeństwa młodzieży polskiej? Analizując przytoczony fragment Dziadów
Adama Mickiewicza, zwróć uwagę na sytuację studentów i ich postawy.

Temat 2. Analizując fragmenty Przedwiośnia i Granicy, porównaj kreacje matek. Określ
wzajemne relacje między matką i dzieckiem, wykorzystując także znajomość
utworów.

Próbna 2008

Temat 1. Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła.
Porównaj pieśń Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn
Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów.

Temat 2. Fabryki, huty, kopalnie w oczach Stefana Żeromskiego – nowoczesność i
postęp
czy piekło dla pracujących tam ludzi? Odpowiedz na pytanie, analizując
załączone fragmenty Ludzi bezdomnych oraz wykorzystując znajomość całości
powieści. Zwróć szczególną uwagę na opisy maszyn i pracujących robotników.

2008 maj

Temat 1. Analizując fragment Ody do młodości Adama Mickiewicza i wiersz Któż nam
powróci Kazimierza Przerwy–Tetmajera, porównaj przedstawione w nich
obrazy młodego pokolenia oraz stosunek młodych do pokolenia ojców.
Wykorzystaj konteksty historycznoliterackie.

Temat 2. Sen jako sposób prezentowania postaci literackiej.
Analizując i interpretując podany fragment Lalki Bolesława Prusa, wyjaśnij,
co marzenie senne mówi o bohaterce powieści i jej stosunku do ważnych w jej
życiu osób – ojca i Wokulskiego.

maj 2009 ???????

12 maja 2008 roku w restauracji „Wiśniowy Sad” w Rudzie Śląskiej – Halembie
odbyło się już czwarte spotkanie pod nazwą IV Zeflug Pszocieli Fraszki i
Rymowanki dla tych, którzy pochodzą z poza naszego regionu pozwolę sobie
przetłumaczyć, że to było spotkanie „Przyjacieli Fraszki i Rymowanki” czyli
osób, które same tworzą różnego rodzaju drobne formy literackie oraz przez
różne FORA internetowe propagują tworzenie wierszy czy fraszek z dużym naciskiem
na tworzenie ich naszą piękną ale niestety zanikającą, zwłaszcza w młodszym
pokoleniu gwarą. Bo o ile godać to jeszcze umiymy, wiymy jak nom ciynżko szło
pisanie. A jak mieliśmy okazję się przekonać w formie wiersza czy fraszki możemy
przekazać wszystko. W ten sposób możemy przekazywać pewne dane historyczne,
możemy walczyć z czymś, co nam się nie podoba, przekazywać swoje
emocje i te pozytywne i te negatywne. Albo po prostu na różnie sposoby bawić się
słowem. A bawić się możemy poprzez satyrę, poprzez układanie szarad czy po
prostu układając fraszki.
Wszak pamiętamy, że najwięksi poeci również zabawiali się taką formą
literacką. Bo zarówno Mikołaj Rej jak i Jan Kochanowski nie pogardzali pisaniem
fraszek.
Ale to wczorajsze spotkanie nie było tylko spotkaniem przeznaczonym dla
forumowiczów, spotkaniu towarzyszyła ważniejsza impreza mająca większe znaczenie
dla Rudy Śląskiej a także dla całego Śląska. Imprezą tą było wręczenie nagród
osobom najpierw nominowanym a później w jawnym głosowaniu wybieranym poprzez
portale internetowe i w końcu wybranym do Nagrody „Notgelda Śląskiego”. Osób
nominowanych było więcej, ale ja skupię się tylko a tych,
które zostały wyróżnione tym zaszczytnym tytułem. Pozwolę sobie przedstawić
laureatów w porządku alfabetycznym:
Nagrodzeni „Notgeldem Śląskim”
Karolina Grzejdziak – założycielka Młodzieżowego Klubu Pomocy „Alternatywa” ,
muszę tutaj dodać, że dzisiaj rzadko młodzież podejmuje się takiego wezwania
Maciej Makula – z wykształcenia prawnik, poświęcający jednak swój czas na
pomaganie ofiarom przestępstw. Dodatkowo miłośnik Transportu Kolejowego i
Tramwajowego, czyli jednym słowem człowiek z pasją.
Ludwik Poloczek – wieloletni vice prezes Związku Górnośląskiego – koło
Halemba, również człowiek z pasją
Danuta Skowronek – prowadząca Koło Turystyczne przy Uniwersytecie Trzeciego
Wieku w Rudzie Śląskiej, osoba, dla której jestem pełna podziwu, gdyż
potrafiła swoją własną pasją zarazić innych.
Bronisław Wątroba – gdybym chciała o nim opowiedzieć brakłoby mi kartki a więc
nie powiem nic. Bo i tak wszyscy wiedzą co ja bym mogła o nim powiedzieć
Nie sposób tutaj również wspomnieć o jednej osobie, która od lat umożliwia
takie i wiele innych spotkań przy kawie i czymś więcej, a więc Pani Danucie
Szołtysek – właścicielce „Wiśniowego Sadu”, która niestety nie mogła być z
nami obecna.
I chociaż komuś to wyróżnienie wyda się raczej symboliczne, bo takie było to
ważne jest i dla nas i dla wszystkich osób zarówno nominowanych jak i tych
nagrodzonych, że inni ludzie zauważają tę ich pracę i widzą – tutaj nie byłabym
sobą, gdybym nie użyła pewnego zwrotu który dwadzieścia lat temu przyjął się w
moim klubie jeździeckim i przetrwał przez te wszystkie lata.
A więc witajcie państwo i ci nominowani a także ci wygrani w gronie:
„LUDZI, KTÓRZY DOBRZE CZYNIĄ”